Avagy: Úton a jövő felé?

Elektromos autók. Aszfaltra festett zöld színű elektromos autó szimbólum

(Forrás:Pixabay)

Természetesen autóipari szakember sem vagyok.

De ha az is lennék, akkor sem biztos, hogy tisztán látnám azokat a folyamatokat, melyek ezt a brutális méretű, állandóan fejlődő és változó iparágat jellemzik.
De a minap is ott gurult előttem egy ilyen.
Persze zöld rendszámmal, ahogy illik.

A történet kezdete.

Csendben suhant, meleg volt odakinn, s amikor (megjegyzem szándékosan) mellé gurultam a lámpánál, hát leengedtem az ablakot. Nem néztem át oda, hiszen mégsem illik felnőtt fejjel átbámulni.
Mert még átlőnek, vagy ilyesmi.
Persze hülyeség ilyen nem fordul elő.
Egyszóval kíváncsi voltam: milyen a hangja?
Hát nem volt neki.
Illetve zümmögött ott valami, mint amikor begerjed a számítógép hangfala.
Aztán zöldre vált, és elsuhant, mint egy modern lapos villamos.
Nem akartam versenyezni, meg aztán annyit már mégiscsak tudok, hogy rettentően gyorsul a villanymotor miatt.
Aztán a második sarkon már be is fordult előttem az üzletközpont mélygarázsába, ott egy kicsit forgolódott, és a mellettem levő sorban beállt a zöldmezős konnektorhoz.
Ami ugye ingyen van.
Akkor már erősen irigykedtem.
Vagy valami ilyet érezhettem, miközben az úriember két rövid mozdulattal pórázra rakta a járgányt, és elment shoppingolni.
Hát ez tök klassz lehet, gondoltam: gyorsan megyek, ingyen tankolok, és a zöld rendszám miatt még parkolási díj sincs, ha jól tudom.
Utána is néztem minap.

Tények és vélemények

Nincsen továbbá teljesítményadó, átírási illeték, cégautó adó, sőt még regisztrációs adó sincs.
Nincs olajcsere, lassabban kopik a fék (ez a működési jellegzetesség, hiszen akkor tölt).
Hát ez tényleg komoly dolog.
Például a Toyotának már több mint 20 éve van ilyenje, sokadik generációnál tartanak, gyanítom, hogy az amúgy is patinás nevű márka már túl van minden gyerekbetegségen ebben a szegmensben.
Na jó-jó de mi van az aksival?

Mert ugye az van benne, benzintank helyett (már ahol..)
És persze elektront kell beletenni benzin helyett.
Hát bizony ezek a gyártók már 7-8 év garanciát is adnak az aksikra, de ismerek olyat, akinek 15 éves autója megy kisebb szervizek után gond nélkül.
Szóval ezek tényleg bírják.
Tetszik.
Nagyon is tetszik.
Persze látom én, hogy azért egy új sokkal drágább mint egy hasonló kategóriás hagyományos belső égésű motoros.
A használt sem olcsó.
Aki pontosabb adatokra kíváncsi és szeret tesztekben, táblázatokban böngészni, akkor itt megteheti.
Rendkívül tanulságosak, ha tudunk a sorok között is olvasni.

Fontosnak tartom megjegyezni azt a tényt, hogy az autógyártók labor körülmények között tesztelnek. Ennek megfelelően a gyári paramétereket (általában) nem, vagy csak nehézkesen lehet elérni.
A mindennapi használat során kényelmesen szeretnénk utazni, és nem állandóan a műszereket figyelni.
Elvégre nem én vagyok az autóért, hanem az van értem.

Nos akkor jönnek az én kis tudatlan kérdéseim. (Persze nem feledem: a válaszaim demagóg módon tudatlanságra vallanak…).

  • Miért drágább?

    • Drágább azért, mert drága a technológia, drága az aksi, és minden ami hozzá kell. Hiszen fejleszteni kellett. Meg ugye új minden dolog, és ami új az modern, az trendi és menő is egyben. Ezért aztán pengessen, akinek ilyen kell.

  • Miért nem kerül ugyanannyiba, mint egy hagyományos belső égésű motoros?

    • Hát már hogy kerülhetne ugyanannyiba, mert akkor mindenki ilyet venne.
      És az egész -jól kitalált- komoly belső égésű motorgyártás (az összes beszállítójával együtt) feldobná a bakancsot.
      Muszáj drágábban adni, nehogy mindenki ilyet akarjon.
      Illetve akarhat mindenki ilyet, de akkor a gyártásból-eladásból keletkező extra profit elegendő lenne a teljes átálláshoz.

  • Környezettudatos ez az autó?

    • Igen. És nem.

Na itt kis ugrom a felsorolásból.
Ezen muszáj kicsit gondolkodni.

Elektromos autók. Zöld környezetben egy elektromos autó egy fától kap energiát.

(Forrás:Pixabay)

  • Igen, környezettudatos, mert az innovatív technológiák egyre újabb, hatékonyabb megoldásokat produkálnak.
  • És nincs káros anyag kibocsátás.
  • Hatékonyabb is, hiszen nem szórja annyira szét az energiát, mint a hagyományos motorok. A villanymotorhoz nem kell kuplung (lineárisan gyorsul váltó nélkül), a kuplung extra tömeg és mechanika, minden váltáskor energia vész el.
    Az elektromos motorok hatékonyan használják fel a lassítási

    (és főleg fékezési) energiát. Ami egyébként (hőenergiaként) csak a felnit melegítené.
  • És nem, nem környezettudatos, mert a elektromos áram (jelentős részének) előállítása sajnos a mai napig is hagyományos úton történik.

 

Gondoljuk csak át.
Magyarország áramtermelésének 9,35%-a megújuló forrásból származik. (2016 évi adat).

A többi részt sorolom a lista teljessége kedvért:

  • nukleáris energia 51% (Paks)
  • szén alapú (lignit és társai) 18% (ilyen pl a Mátra-aljai erőmű)
  • földgáz alapú 20 % (gázerőmű)

Összeadtam, rendben van nagyjából.
Energia eloszlási grafikonMegjegyzem, hogy a listában szereplő 9,35% sem csak napelem vagy szélenergia.
Sajnos ebből a biomassza 3,9 %, és csak 1,5% a szélenergia.
Nem elhanyagolható tény az sem, hogy megújulónak tekintik azt az energiát is, amit a szemét elégetéséből nyerünk.
Ami ugye köztudottan NEM környezetkímélő…

Nem számolgatok itt tovább, mert unalmas.

Azt látom, hogy: bár lecseréljük szép lassan a belső égésű motorokat elektromosokra, az áramot továbbra is égetéssel állítjuk elő (jelentős mennyiségben).
Ami egyáltalán nem környezetbarát.
Tudom, hogy lehet vitázni arról, hogy a nagy teljesítményű erőmű hatékonyabban állít elő áramot, (és ezzel energiát) mint egy belső égésű motor.
De ezzel probléma egyáltalán nincs megoldva.

Nem gondolhatjuk azt, hogy azért mert a villanyautó nem szennyez, akkor ez a „konnektor másik végén” sem környezetszennyező.
Persze vannak országok, ahol sokkal nagyobb a megújuló energia felhasználása. (Skandináv országok, Németország). Ebben az esetben valóban komoly értelme van az átállásnak.
Ők igyekeznek is.

És akkor visszatérek a kérdéseimhez.

  • Azért veszünk elektromos autót mert környezettudatos?

    • Nem hiszem.
      Talán vannak páran, akik elvadult zöldként csak az újrafelhasznált zsebkendőt hajlandóak használni.
      Ám a hétköznapi ember sajnos nem ennek alapján mérlegel. Legalábbis messze nem ez az elsődleges szempont.
      Sokkal komolyabb szempont az alacsony fenntartási költség, és persze a trendiség.
      És ezért nem lehet elítélni senkit sem.
  • Mikor cseréljük le az összes autót elektromosra?

    • Ezt a hülye kérdést is csak én tudom feltenni.
      Hát sokára.
      Mindezt azért, mert a jelenlegi elektromos hálózat azonnal fel is mondaná a szolgálatot.
      Szép ugye az ingyen tankolás?
      Szép-szép. De ez csak egy álom.
      Nem is értem, hogy mi vele a cél?
      Ezzel akarják rávenni az embereket, hogy elektromos autót vegyenek?
      Figyelem azokat az autókat, amelyek itt tankolnak.
      Nos nem hiszem, hogy a gazdáiknak probléma lenne otthon tankolni.
      Vagy éppen drága benzint tölteni a bivalyerős motorokba.
      De nem tisztem a jómódú emberek autóvásárlási szokásait és szempontjait mérlegelni (talán majd más bejegyzésben megteszem).
      Elegendő talán annyi: az ingyen tankolás erősen ideiglenes, rövid távú, és amint az autók elterjednek, akkor fizetős lesz.
      Remélem nem gondoltuk az ellenkezőjét?

  • Lehet egy globális kérdésem is?

    Köszönöm.

  • Így szól? Elég nagy a nyüzsgés a személyautók elektromossá tétele környékén. (Na jó, van már elektromos helyi busz is…).
    Mi a helyzet a többivel?
    Hogy mivel?
    Hát sorolom (a teljesség igénye nélkül): repülők, vonatok, teherautók, hajók, munkagépek, űrhajók.
    Hadd írjak le két példát:

    • Egy Boeing 747-es 100 km-ként átlag 1200 liter üzemanyagot fogyaszt.(egyébként óránkénti számítás is van).
      Elektromos autók. Boeing 747-es utasszállító gép felszállás közben, háttal, naplementében

      (Forrás:Pixabay)

    • Másik példa: egy teherszállító hajó naponta 100 tonna üzemanyagot éget el.
      A gyengébbek kedvéért ez több mint 120 ezer liter. Ismétlem: naponta.

Tehát az utolsó (talán költői) kérdésem következik:

  • Tényleg környezetkímélő egy elektromos személyautó?

Egy apróság jut eszembe itt a végén.
Előrebocsátom: ismét demagóg leszek.

Egy alkalommal az autószerelőknél álldogáltam arra várva, hogy Tibi, a mindent tudó szakember megmérje az autóm káros-anyag kibocsátását, mert kellett az új zöldkártya.
A kipufogóba bedugott egy kis ceruzavastagságú szondát, odasétált a géphez, valamit kattintgatott a szoftverben, majd megcsóválta a fejét, visszasétált az autóhoz, és valamit matatott a motorban.
Utána ismét a monitorhoz ment, és azt mondta:
Na. Most már szuper!

Elektromos autók. Óriás konténerszállító tankhajó  a tengeren

(Forrás:Pixabay)

Elképzeltem szemeim előtt a képet, amikor a kínai teherszállító hajó fedélzetén áll, nekitámasztja kis kopott alumínium létráját a 4 m magas 2 m széles kéménynek, amiből sűrű sötét füst száll föl, akadálytalanul.
A létra tetején benyúl a zsebébe, kiveszi kis ceruzavastagságú szondáját, és a kémény peremén átlódítja a gomolygó füstokádék közepébe.

Vajon mit mutatna a műszere?
Vajon megcsóválná a fejét?

A témát nem zártam le.

Az energia, a környezetvédelem a jövő kérdése.
Jó, ha led-es izzó van a zseblámpánkban….azt hiszem.

A gondolkodás nehéz mesterség. Lehet, hogy nekem sem megy…?